
De aankomst van Maria de Medici in Marseille is het belangrijkste schilderij van deze cyclus. Rubens gebruikt symbolisch personages om een historisch gebeurtenis in een allegorie te veranderen die Maria de Medici recht op de troon toont.
Koningin Maria is net uit het schip op de loopplank gestapt die de boot verbindt met vaste land Frankrijk. Ze wordt begroet door de personificatie van Frankrijk. Frankrijk is toont als een soldaat die een fluwelen blauwe mantel met een patroon van fleur- de- lis draagt. Boven haar is er Faam die haar aankomst aankondigt op een trompet. Onderaan de prent is te zien hoe Neptunus, drie Nereiden en Triton het schip begeleiden.
Neptunus met lange baard, bereikt zijn arm uit om golven tot rust te brengen zodat aankomst van konigin veilig zou zijn. Dezelfde functie hebben de dochters van zeegod, Nereiden. Links van Neptunus is Triton wie beheert het schip tegen gevaarlijke reis.
Tussen Triton en Neptunus staat er een paard dat een van Rubens handtekening paarden is.
Het drama van deze scene maakt een harmonie als het stroomt in een groot verhaal met een doel, om de macht en de omvang van Maria de Medici te tonen.
Bronnen:
Wat ik echt indrukwekkend en boeiend vind in deze werken is het gebruik van motieven uit de mythologie die de kracht ervan benadrukken. Goed gedaan! ☆
ReplyDelete